fredag 23 december 2011

God Jul och smarriga saffranssnittar med choklad

Hej, hej!
Gissar att ni liksom jag håller på att fixa och dona för full tills dopparadań, med Uppesittar-tv i bakrunden lägger jag nu sista  handen på julgodis-och kakbaket. Sedan blir det skinkmacka och cider i soffan.
Imorgon blir det julfirande med mor och far, massa god mat, umgänge och kanske en julklapp eller två. Men allra först vill jag tipsa er om dessa supersmarriga småkakor som jag bakade i igår; Saffranssnittar med choklad. 
Receptet hittade jag i Vinterns söta som är skriven av systrarna Eisenman. En helt underbar bok med massa goda recept.
  Saffranssnittarna är preciiiis så goda som de låter, om man nu gillar saffran förstås.

1paket saffran( 0,5 g)+ lite strösocker
1 msk grädde eller mjölk
3 msk strösocker
100g smör eller margarin
2 1/2 dl vetemjöl
ca. 100g mörk choklad

Glasyr
2 dl florsocker
ca. 1 msk vatten. 

Stöt saffran i mortel tillsammans med sockret. Tillsätt grädden/mjölken. Detta gör att man utvinner mer smak av saffranet. Rör socker och smör vitt och poröst. Blanda i saffran och vetemjöl. Rör ihop detta till en smidig deg. Låt sedan degen vila i kylen ca. 2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader. Rulla degen till två längder och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Gör en skåra i mitten på längderna. Grädda i ca.10-12 minuter beroende på ugn. Ta ut och låt svalna. Smält chokladen i ett vattenbad. Spritsa den i fördjupningen och låt stelna. Rör ihop ingredienserna till glasyren och  spritsa slutligen ut även denna på längderna. Dela  längderna i lite sneda bitar.
 Avnjut till en mugg julthé eller en latte om man är lagd åt det hållet :-)




Slutligen vill jag önska er alla En riktigt God Jul
Jag kommer pausa ett par dagar för att kunna umgås med min älskade lilla familj och övriga släkt. 
Men sedan är jag på banan igen och då är det nyårsfirandet som ska planeras!

KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails