tisdag 4 maj 2010

Smörgåstårta!

Häromkvällen hade jag fina Jemima här på lite "tjejkväll, vi kollade på några avsnitt från SATC*-dvdboxen (*Sex and the city), och just denna kvällen ville jag bjuda på något festligare än popcorn, och salta pinnar som varit återkommande tilltugg/snacks dessa kvällar.
Valet föll då på smörgåstårta som är både enkelt att att göra och jättegott.
Till denna smörgåstårta hämtade jag inspiration här!
Orkar du inte kolla där så kommer här receptet:
Räktårta
32 skivor formbröd (skär bort kanterna)
Fyllning lager 1: en burk tonfisk + 1,5 dl av grundröran
Fyllning lager 2: 400g skalade räkor, en gnutta citronsaft, salt och lite svartpeppar
Grundröra till 1 tårta:
3 dl vispgrädde
2 dl creme´ fraiche
1 dl majonnäs
salt
Vispa grädden och creme´fraichen var för sig till en fast konsistens. Blanda samman i en bunke och tillsätt majonnäs och salt. Häll upp i två separata skålar och gör de två olika fyllningarna.
Lägg ihop formbröden på en bricka med fyllningarna emellan. Plasta in och låt gärna stå i kylen över natten så den kan "safta" till sig en aning innan den ska dekoreras och avnjutas!
Jag har dekorerat min smörgåstårta med, räkor,ägghalvor,citronskivor,dillvippor, kallrökt lax majonnäs, gurka, minitomater,salta pinnar, men först täckte jag hela tårtan med resten av grundfyllningen, (som inte smaksattes!)
Servera smörgåstårtan med en kall cider eller varför inte festa till det som vi gjorde med ett glas vitt???
Har ni några andra tips på goda fyllningar att ha i smörgåstårtor?

1 kommentar:

ETT FRIDFULLT HEM sa...

Åh, ser supergott ut!! Hoppas ni hade en trevlig kväll!!
Kramar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails